Snacka med konsumenterna!


Många reklamare i den gamla skolan har fått lära sig att man  ska vara strategisk, plannerande och kreativ i kommunikationen mot konsumenterna. Förr fungerade det säkerligen finemang, men inte längre. Konsumenterna har ändrat beteende och söker själv reda på den information de vill ha om en vara eller tjänst. Detta innebär att om kommunikationen inte hänger med i utvecklingen riskerar den att bli överflödig och onödig.

Största anledningen till konsumenternas ändrade beteende sägs vara Internets framväxt. Konsumenterna söker själv fram den information de behöver för att bestämma vad de ska konsumera. Detta innebär att traditionell reklam i form av annonser och reklam inte längre kommer påverka konsumenterna i deras konsumtionsval.

Fenomenet kan förklaras enkelt: Information overload har blivit Information Overlord. Skillnaden? Nu är det konsumenterna som har makten.

Lösningen sägs vara enkel: ta reda på var dina konsumenter befinner sig på nätet och häng på samma ställen. Först när ni har en gemensam referensram kan man kommunicera med dem igen.

Annars är risken att det blir såhär:


Fantastiskt Bella!

Finns många åsikter om Blondinbella:
-Liten skitunge som man inte ska bry sig om.
-Ond människa som skapar hysteri kring konsumtion
-Korkad bimbo.

Detta tycker jag är fel. Hade det varit Peter 40 år, PR konsult, hade hon tagits på mycket större allvar. Det verkar också vara förväntat att man ska tycka illa om henne och säga att hon är löjlig bara för att hon är framgångsrik. Jag är själv väldigt imponerad av denna unga tjej. Hon är knappt 18 år, försörjer sig på att skriva om sitt liv, driver ett eget företag samtidigt som hon går i gymnaiset. Vem kan skryta med samma sak?

Den här tjejen kommer nå hur långt som helst!

Fantastiskt också med de nya dagbokinläggen, i form av filmatisering. Här är de tre senaste.


Första avsnittet


Andra avsnittet


Tredje avsnittet

Reklajm dax!

Snart ska jag dra vidare på en intressant grej, ett experiment som heter Reklajm

Tanken är att reda ut alla frågetecken kring sociala medier och få oss vanliga döda att inse att det inte är alls svårt att använda detta som PR. Skönt tycker jag. Känns lite som om hur jag än försöker suga in allt som händer i cyberspace är det en skrämmande, främmande och stor värld att ta in.

Hur ska jag kunna lära mig detta när det är så föränderligt hela tiden? Eller så ska jag bara inse att jag aldrig får full koll.

Den viktigaste frågan för mig är dock; Hur ska jag använda dessa medier för att synliggöra kunder på ett nytt, effektivt och billigt vis. Funkar det, borde det väl vara för bra för att vara sant?

Tipset till dagens event fick jag via Leif Kajrups blogg där han skriver om sin övertygelse att vi i reklambranschen står inför en (r)evolution. Detta i och med den nya generation reklam-konsumenter - kunderna.


Stina Honkamaa, vilken tjej!

Var på Scandvision i tisdags. Stina Honkamaa, Sverigechef för Google blev intervjuad av Jan Wifstrand. Jag blev otroligt inspirerad av henne och hennes framgångar.

Stina tipsade om ett bra verktyg som Google har. Det heter Google Insight for Search och är en funktion där man kan se vilka ord och fraser som det söks mest på för tillfället.



Dels kan man dela upp det per land, men även per landskap. Funktionen visar därmed vilka debatter som cirkulerar i samhället både lokalt och nationellt. Intressant nog överenstämmer sökningarna i mångt och mycket med mediernas nyhetsrapportering. Själv tycker jag att denna funktion är tiktigt intressant, nu kan man själv hålla koll på vilka debatter som är trendiga i samhället och använda det för att lyfta fram viktiga frågor för ens kunder.

De senaste 7 dagarna är det ett ord som dominerar bland skåningars sökningar på Google. JORDSKALV!





Fler bloggar som skriver om detta:

Web Analtyics world

Scandvision nästa!



Snart är det dags för mig att bege mig till Scandvision och deras "helt i tiden träff". Ska vara ett möte för oss som vill hänga med i mediesvängen.

Har Volvo och Goole ngt gemensamt? är vad vi ska få svar på. Lite tråkig frågeställning tycker jag. Är trött på alla jämförelser företag mellan.

Debatten kommer ledas av Jan Wifstrand och han kommer styra debatten mellan Stina Honkamaa & Eva Kuylenstierna

Bloggar mera om vad som händer där och vilka intryck jag får!

Stickning tendens av finanskris?


Stickandet och virkandet har kommit att bli en enorm trend. Det är coolt att sitta i ett hörn på favoritcafét och virka en grytlapp till mormor. Eller varför inte ett fodral till din I-pod?

Hur kan det komma sig att något som tidigare ansetts som nördigt, blir trendigt?

I Sydsvenskans reportage utreder Marie-Louse Samuelsson huruvida detta hänger ihop med finanskrisen. Hennes poäng som jag tror stämmer är att när en kris råder, vänder vi oss till trygga och traditionella värden och ideologier. Den trygga ideologin som hon syftar på är de uppdelade könsrollerna, där mannen gör mansgöra och kvinnorna gör kvinnogöra.

Ju mer jag tänker på det, ju mer tror jag att detta stämmer. Aldrig förr har jag suktat efter den där gråa stickade koftan, eller de där snyggt stickade vantarna. För att inte tala om all stickad grafitti som dyker upp överallt. Kan trenden med kafferep och sju sorters kakor också hänga ihop med detta måntro?














Lika som bär?

I  morse tvärnitade jag min cykel. Vad var det jag såg? Jo en logotyp som var slående lika Telenors. Vem tror ni kom först? Själv har jag efter mycket luskande inte kommit fram till något.

Lik logotyp med telenor


Lik logotyp med Telenor

What's up 2009?

Ja, vad ska hända nästa år? Den som det visste. Lite vet man på Danska Framtidsinstitutet som igår höll ett seminarium om just den frågan.

Eftersom finanskrisen ställer till det för våra framtidsforksare var glaskulan inte lika klar som den brukar vara. Därför finns det nu två läger:

Helpessimistisk syn på framtiden eller så väljer man att se en ljusglimt i fjärran.

Som vi har märkt hårdnar arbetsmarknaden när det är ont om pengar, vilket påverkar alla. De arbetslösa, arbetsgivarna och arbetstagarna påverkas på varsitt håll. Vilket skapar en ond cirkel där alla försöker överleva var för sig.

Vad gör då konsumenterna? Enligt forskarna väljer konsumenterna lågpris, där Value for money, Private label eller DIY (Do it your self) blir extra viktigt. Intressant nog kommer intresset för fairtrade att öka liksom efterfrågan på ekologiska varor.

Framtidsforskarna menar att detta beror på att krisen påverkar vår identitet, där vi vill visa att vi tar ansvar för miljön. Personligen tror jag att second hand shopping även kommer slå i taket. Något som jag är mycket glad för. Bra för miljön och plånboken!





Klimatdebatten är än inte slut. Under 2009 kommer Irland och Österrike att förbjuda vanliga glödlampor och världen väntas följa efter successivt.  Vi får väl se hur det blir med det. Spännande tycker jag är att se om EU följer efter denna trend.




Spännande innovationer som vi också kan vänta oss är att

Windows 7 lanseras. Röst- och rörelsestyrd (peka direkt på skärmen). Oj oj!

Mac OS X Snow Leopard lanseras också.

Båda för konkurrens av Android från Google som också lanserar G Phone. Smaskigt!

Windows Mobile lanseras. =)

Den första långfilmen som produceras direkt för webben kommer.

Den muslimska världen får sin första virtuella variant på pal.muxlim.com Bra antar jag, eller?





Vilken musik gillar PR-folk?

PR konsulten tillika bloggaren Jerry Silfwer har skapat  PR of Sweden, där man kan ta del av PR-konsulternas Spotifylista. Tanken är enkel - Vi som jobbar med PR ska fylla på listan med våra favoriter, så småningom ska det bli en fantastisk spellista. Vem vet, kanske blir det klassikern på varje fest?

Dock medför mitt medlemsskap endel komplex från min sida. Nu vill jag ju bidra med riktigt bra musik och inte visa att mycket av det jag lyssnar på faktiskt är komersiellt exploaterad musik. Jag lider ju fortfarande av min naiva föreställning att PR-folk ska vara intressanta individer med egna, spännande favoriter som INGEN annan känner till.

Listan hittils, inklusive mitt. Kan ni gissa mina bidrag?





Tack Jerry för bra intiativ!

Bråkenhielm listar bråkiga.

Omdiskuterade och bråkstämplade Anna Bråkenhielm, chefredaktör på Passion for Business, har gjort en lista över andra bråka kvinnor.

Självklart väcks motreaktioner. Tidningen Resumé tycker att det är onödigt att använda ord som bråkig i samband med kvinnor. De tycker att man mer ska använda fina ord som inspiration istället.

Snälla! Det Bråkenhielm gör är ju bra. Hon driver med sin egen stämpel men tar även upp problematiken kring den syn samhället har på framgångsrika kvinnor.

Bråkiga kvinnor i arbetslivet är bra, för oss alla. Det är viktigt att alla ska kunna vara framgångsrika utan att ses som bråkstakar.

Dock tror jag att det krävs tuffare tag för att uppmärksamma problemet. Endast via en motreaktion kan vi få bukt med en snedvriden syn.





Direktreklam? Nej!

Jag hatar direktreklam. HATAR. Tycker inte alls det borde vara OK att överösa mig med reklam, helt ofrivilligt. Varje dag när jag kommer hem från en hård arbetsdag får JAG samla upp alla blad som slängts innanför min dörr och gå och lägga det i papperinsamling. Snacka om recycling! Tycker att det är fel att jag måste sätta upp en skylt för att INTE få reklam in i mitt hem.

MEN, självklart finns det en ljusglimt med denna problematik. Man kan ha ganska kul med sina NEJ TACK skyltar och ge helt andra budskap. Blir en motreaktion på reklamöverflödet.

Peka på dina ståndpunkter i den uttjatade miljödebatten.



Eller om man som jag, retar ihjäl mig på alla fåglar i parken på sommaren.





Skriv ut bilderna och sätt dem på dörren direkt vet ja!






Discobelle gör skiva

Sydis skriver att Discobelle nu tar steget längre och ger ut en skiva. Tanken är att de ska samla sina egna personliga favoriter från sin blogg och hylla dem via skivan.

Redan givna en plats är såklart Leo Nathorst-Böös och Tor Rauden Källstigen i duon Boeoes Kaelstigen samt britterna i Stockholm Syndrome.

Klicka på bilden för att besöka Discobelle


Discobelle har funnits i tre år och är en blogg som tillåter nedladdning av musik. Dock efter att aristerna gett sitt godkännande. Riktigt bra när härlig musik samlas på en sida så jag slipper leta upp den själv.

Succen för Discobelle var inte helt otippad, en av grundarna är nämligen Björn Jeffrey (ägeren av  Good Old) han har ju stenkoll på Internets utveckling och vad ny kommunikationen kräver. Läs blogg hans där han ger bra tips och analyser av den digitala världen.




Grabbarna bakom Discobelle



Bra gerillamarknadsföring

Ibland kan gerillamarknadsföring klinga lite halvtaskigt. Kan kännas lite fel. Men när det är riktigt bra är det den bästa reklamen någonsin.

Personliga favoriten är Gerillakampanjen för Red Cross i Holland. Kampanjen gick ut på att uppmärksamma - Rätten till ett glas rent vatten, vilket tyvärr inte är något alla har tillgång till.

Kampanjen gick till på följande vis: En liten pojke i smutsiga kläder rusar in i direktsänd TV och slukar reportrarnas, hallåornas eller debattörernas vatten, mitt i direktsändning, under bästa sändningstid, med tiotusentals tittare.

Genomslagskraften blev enorm - Vem är den törstiga pojken? När debatten pågått i olika medier avslöjade Red Cross sitt budskap. Kampanjen var så lyckad att donationerna välde in och tillslut hade de samlat in 30 miljoner kronor. Bra jobbat och härligt när gerillamarknadsföring lyckas för en god sak!

Se filmen om Gerillakampanjen nedan




iworld har listat 5 viktiga saker att tänka på vid gerillamarknadsföring. Antagligen ligger svaret här varför denna kampanj blev så lyckad.

1. Skapa konflikt Den lilla slåss mot den stora.

2. Kämpa för en god sak Väck sympati hos andra. Människor håller alltid på den lille.

3. Handling säger mer än tusen ord Håll vad du lovar och kommunicerar utåt

4. Våga sticka ut lyft fram den story som är intressant i företaget. Finns alltid något spännande

5. Om allt kniper - våga vara skurk I alla historier är det alltid boven som är mest spännande, våga ta rollen



Generation varför


Generation Y, eller Why, en ifrågasättande och orolig generation. En generation som ständigt är på jakt efter nya upplevelser och som dessutom är illojal, mot alla utom sig själv. Kräven, kräsen, ambitiös och målmedveten är också ord som är synonyma med generationen.

Detta låter som varje marknadsförares mardröm - hur fasiken riktar man budskap till en generation som är kräsen, krävande och som sedan inte väljer att vara trogna varumärket när de väl övertygats att konsumera produkterna en gång?



Uppvuxna med MTV och inställningen att allt är möjligt gör oss inte lika lätta att pracka på reklambudskap (he he he) Vi ifrågasätter och vill själva söka rätt på den information vi behöver. Detta innebär att det nu blir svårare och svårare att rikta budskapen till oss, om man inte har riktigt bra koncept att komma med.

Detta är något som gör mig ambivalent. Jag blir självklart stolt eftersom jag själv tillhör generation Y. Jag tycker det är coolt att tillhöra en kaxig generation som inte räds för något, inte låter sig påverkas utan kan filtrera bort vad som är bra och dålig information. Samtidigt ser jag det lite problematiskt eftersom jag själv jobbar med PR och reklam och ser att vi inte alls jobbar på det vis mot den genaration vi borde.


Hittade en intressant film på YouTube om Generation Y.




Andra intressanta artiklar skrivna om Generation Y

Internetworld

Cap & Design

Anders Rydells blogg


Välgörenhet + sociala medier = sant?

Jag hjälper en välgörenhetsorganisation som bekämpar HIV/AIDS med deras kommunikation, vilket ibland kan kännas otroligt svårt.

Hjälporganisationer är oftast helt är beroende av privata bidragsgivare vilket skapar tryck på att kommunikationen har ett stilgrepp som syns. Konkurrensen är hård, det finns massvis med liknande organisationer som tävlar om samma peng. Några av de största som idag finns är: Sos Barnbyar, Star for Life, Rädda barnen, Unicef och Röda korset.


                                      
                         



För att synliggöras och sticka ut, bör man utnyttja de sociala medierna och vad de har att erbjuda. Dock är det många frågor som dyker upp när jag funderar på detta.

- Är det smart eller dumt att utnyttja de sociala medierna för att synliggöra organisationen på detta vis?

- Uppfattas det seriöst eller är risken att det slår tillbaka?

- Är det någon fara för organisationens varumärke eller rykte när man släpper det fritt via de social nätverken?

- Finns det en risk att varumärket splittras?

Jag har försökt få igång en blogg där biståndsarbetare på plats berätta om livet och de problem de möter dagligen. Detta tror jag skulle göra organisationen mer levande och slutligen generera fler bidragsgivare.

Några som lyckats bra med sin kommunikation via de sociala medierna är Röda Korset. De har bland annat skapat Humanet, ett ungdomscommunity som syftar till att skapa interaktivitet och engagemang bland just ungdomar. Den enda risken jag kan se är att ett community drar en viss målgrupp, vilket i i förlägningen kan innebära att Röda Korsets kommunikation blir spretig och blir otydligt för de mottagare som inte befinner sig i de forumen.

Online PR, har en blogg där de diskuterar frågor som rör sociala medier. Här diskuterar de problemtiken hjälporganisationer möter när de blir social medier. Något som jag tycker är läsvärt för många.




H&M kniper Watkins

Gissa om jag blev glad. Ja rent av ÖVERLYCKLIG när min sambo stormade hem och berättade att H&M startat ett samarbete med Liselotte Watkins. H&M utökar sitt sortiment med en inredningskollektion av kända illustratörer.

Liselotte är min absoulta favorit, hela kontoret är dekorerat med bilder från hennes illustrationer. Min hemliga dröm som jag kan dela med mig av är att få min framtida bröllopsbild som en illustration av Watkins.

Nedan kan ni se kudden som ska ingå i H&Ms nya sortiment. För mer info om H&Ms nya kollektion kan ni gå in på Hus & Hem. Läs även Husmusens blogg om detta.



Kudden som ska säljas på H&M


Några andra favoritmotiv som jag gärna velat ha som kuddar







För mer kåserier om hennes illustrationer kika här





Stenkoll på nya medier

Från början började jag blogga för att vi skulle skriva en uppsats i ämnet. Nu känner jag att det kan vara smart för mig i mitt jobb att veta vad som händer i cyberspace.

Jag jobbar med PR och reklam och har märkt att det är liten kunskap, både hos mig själv och mina branschkollegor vad som hänt med de sociala medierna. Jag stöter fortfarande på människor på mitt jobb som frågar var sociala medier är?! Lite pinsamt eller hur?

Därför återupptar jag bloggandet, men med en ny inriktning: KOLL PÅ CYBERSPACE! Bloggen blir min egen plats där jag samlar all information och intressanta saker jag finner. Något som jag gärna delar av mig till andra som kan vara nyfikna.

RSS 2.0