Välgörenhet + sociala medier = sant?

Jag hjälper en välgörenhetsorganisation som bekämpar HIV/AIDS med deras kommunikation, vilket ibland kan kännas otroligt svårt.

Hjälporganisationer är oftast helt är beroende av privata bidragsgivare vilket skapar tryck på att kommunikationen har ett stilgrepp som syns. Konkurrensen är hård, det finns massvis med liknande organisationer som tävlar om samma peng. Några av de största som idag finns är: Sos Barnbyar, Star for Life, Rädda barnen, Unicef och Röda korset.


                                      
                         



För att synliggöras och sticka ut, bör man utnyttja de sociala medierna och vad de har att erbjuda. Dock är det många frågor som dyker upp när jag funderar på detta.

- Är det smart eller dumt att utnyttja de sociala medierna för att synliggöra organisationen på detta vis?

- Uppfattas det seriöst eller är risken att det slår tillbaka?

- Är det någon fara för organisationens varumärke eller rykte när man släpper det fritt via de social nätverken?

- Finns det en risk att varumärket splittras?

Jag har försökt få igång en blogg där biståndsarbetare på plats berätta om livet och de problem de möter dagligen. Detta tror jag skulle göra organisationen mer levande och slutligen generera fler bidragsgivare.

Några som lyckats bra med sin kommunikation via de sociala medierna är Röda Korset. De har bland annat skapat Humanet, ett ungdomscommunity som syftar till att skapa interaktivitet och engagemang bland just ungdomar. Den enda risken jag kan se är att ett community drar en viss målgrupp, vilket i i förlägningen kan innebära att Röda Korsets kommunikation blir spretig och blir otydligt för de mottagare som inte befinner sig i de forumen.

Online PR, har en blogg där de diskuterar frågor som rör sociala medier. Här diskuterar de problemtiken hjälporganisationer möter när de blir social medier. Något som jag tycker är läsvärt för många.




Kommentarer
Postat av: Peter Nilsson

Det är svårt det där med sociala medier, håller med dig fullständigt om att det finns flera viktiga frågor att tänka på. Tyvärr är det att få lyckas i sin kommunikation och får den spretig.

2008-12-09 @ 11:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0