Generation varför


Generation Y, eller Why, en ifrågasättande och orolig generation. En generation som ständigt är på jakt efter nya upplevelser och som dessutom är illojal, mot alla utom sig själv. Kräven, kräsen, ambitiös och målmedveten är också ord som är synonyma med generationen.

Detta låter som varje marknadsförares mardröm - hur fasiken riktar man budskap till en generation som är kräsen, krävande och som sedan inte väljer att vara trogna varumärket när de väl övertygats att konsumera produkterna en gång?



Uppvuxna med MTV och inställningen att allt är möjligt gör oss inte lika lätta att pracka på reklambudskap (he he he) Vi ifrågasätter och vill själva söka rätt på den information vi behöver. Detta innebär att det nu blir svårare och svårare att rikta budskapen till oss, om man inte har riktigt bra koncept att komma med.

Detta är något som gör mig ambivalent. Jag blir självklart stolt eftersom jag själv tillhör generation Y. Jag tycker det är coolt att tillhöra en kaxig generation som inte räds för något, inte låter sig påverkas utan kan filtrera bort vad som är bra och dålig information. Samtidigt ser jag det lite problematiskt eftersom jag själv jobbar med PR och reklam och ser att vi inte alls jobbar på det vis mot den genaration vi borde.


Hittade en intressant film på YouTube om Generation Y.




Andra intressanta artiklar skrivna om Generation Y

Internetworld

Cap & Design

Anders Rydells blogg


Kommentarer
Postat av: Niklas

Reklambranschen suger, har ingen alls koll på vad vi vill ha, eller hur? Fega!

2008-12-09 @ 15:54:27
Postat av: Mr Generation Y.

Många delar av reklambranschen består av svartklädda fyrtitalister som tror att de är kreativa. Det funkar inte så! Det handlar inte bara om tryck längre...

Wake up!



Tackar för en mycket intressant blogg! Go for it!

2008-12-10 @ 14:07:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0