Personlig IKEA katalog - smart!

IKEA i tyskland har gjort en smart grej. De är så säkra på sin katalog att de visste att folk skulle vilja få den personlig. Därför byggde de upp senaste IKEA katalogen i 3 D där man kunde bli fotograferad, för att hämta ut sin egen IKEA katalog hos just IKEA. Det var hur många som helst som ville bli fotograferade, och hela 56 % som återvände till varuhuset för att hämta ut sin personliga katalog, självklart fortsatte de in på IKEA för att köpa, ljus och annat "bra att ha".

SMART och Lyckat!





Åk tåg så kan du mysa mer!

DSB har en ny reklam för sitt wildcard, där kondomerna är bärarna. Med deras nya erbjudande kan du åka landet runt och ****** hur mycket du vill. Härligt tycker jag. Sån reklam skulle väl inte vara OK i Sverige, eller?



För er som inte kan danska: DSB WildCard ger dig möjlighet att besöka dina käraste i hela landet med upp till 50 % rabatt

Pirate bay - folkets röst

Pirate Bay rättegången är intressant, framförallt vilken uppmärksamhet den har fått både medialt och bland vanligt folk. I Stockholm är det tydligen som en folkfest där flera piratebayanvändare vevar med svarta flaggor för att heja på sina hjältar.

Det intressant när man tänker tillbaka, hur det var förr. När bokpressarna kom och information och kunskaper kunde spridas världen över. Plötsligt kunde alla ta del av samma information och kunskap var inte längre knutet till din sociala uppväxt. Idag, ett antal år senare, pågår samma häxjakt. Material som spridits och där de kontrollen över spridningen gått förlorad.

Intressant är det och vill man följa rättgången i realtid kan man det på Twitter. Peter Kolmisoppi rapporterar direkt och på ett enkelt vis blir de folkhets röst mot den snåriga byråkratin. Genialt!




Fler bloggar om The Pirate Bay

Reaktion i fokus på reklamdagen!

Att analysera är kul och att få göra det utanför jobbet är ännu roligare. Snart är det dags för reklamdagen 2009 i Malmö och då ska jag självklart vara på plats. I år ska de behandla kampanjer som satt spår och väckt reaktion hos konsumenterna.

Spännande!






Samla prickar till Kalle!

Kalles kaviar ska göra ny smak. Den nya smaken är hemlig och ska först lanseras till sommaren, men redan nu kan man ladda upp bild på sig själv och bli Kallefierad. De som blivit Kallefierade kan sedan delta i en tävling där man samlar in prickar till Kalle, något han behöver vid lanseringen. Vinnaren av antal prickar kommer få synas på en banner i nästa vecka.

Enligt deras reklambyrå Goss blir det den prickigaste tävlingen i Sverige.

Hmmm vad tror ni? Är det prickig korv på tub? MUMS i så fall...



Jag som Kalle...

Krisen gör Marx poppis!

För ett flertal år sedan var jag student. Då ville jag förstå mig på samhället och valde att läsa sociologi. Där ingick Marx - Kapitalet, vilket var skrämmande då jag plötsligt förstod vilken politisk inriktning kursen utgick från. Tyvärr kan jag medge att boken aldrig riktigt blev genomläst utan fick stå i bokhyllan som en statusmarkör tillsammans med Durkheim.

I morse när jag bläddrade upp sydsvenskan läste jag att försäljningen av Kapitalet ökat med 400 procent. Jag blev mäkta glad och kände mig glad för Marx skull. Krisen har gjort folk desperata och nu tror vi att Karl ska rädda oss från krisens hemskheter.

Är det inte komiskt, förut  var det ingen som var intresserad av att läsa hans teorier, men nu när det krisar så kan man lyssna till hans råd.

Lite för sent och i fel sammanhang...  hans teorier är ju enbart observationer av det samhälle som var då och därför ingen sanning av dagens kris.












Dove gör toppmodell.

Jag gillar när skönhetsindustrin dissar sig själv. Jag vet att det är dubbelmoral att ett skönhetsföretag ställer sig mot alla krav när de själv är med att skapa orimliga ideal. Lite som att kasta sten i glashus.
Men på något sätt tilltalar det mig ändå, känns bra i magen liksom. Och då har de ju lyckats.... nu gillar jag Dove ännu mer än vad jag gjorde innan...



Webben förr.

Blev tipsad på PR Online om en fantastisk funktion där man kan hitta hur webbplatser såg ut så långt tillbaka som 1996. Sidan fungerar som ett gigantiskt bibliotek som samlar på sig ref ex för olika webbplatser där man själv kan följa utvecklingen.

Jag blev givetvis nyfiken och sökte upp flera intressanta webbplatser. Genom att kika på bland annat Google och Blocket kan man inte bara se vilka tråkiga webbplatser de haft utan också vilken resa de gjort med sitt varumärke. Något som kan vara svårt att uppmärksamma under tidens gång... Ungefär som att man i efterhand kan konstatera: NEJ det är inte snyggt med fönad lugg!





För att leka själv går ni in här.

Sprid hopp.

Glädjen att ge är grunden i Give Hope Movement och deras nya sätt att spirda Barncancerfondens budskap. Tanken är att låta bloggare sprida budskapet, vilket de verkar ha lyckats bra med. I skrivande stund har över 800 bloggar lägt till den badge som finns att hämta på deras sida som länkar vidare till kampanjsajten.

Bra och smart tycker jag. Många andra välgörenhetsorganisationer har valt att utgå från konsumtion där man via sin konsumtion kan visa att man bryr sig. Att utnyttja de digitala medierna känns helt rätt, klingar också bra med välgörenhet och digitalt eftersom spridningseffekten beror på männiksors välvilja istället för stora omkostnader.

Deras formspråk på webben är även riktigt snyggt. Jag fängslas helt enkelt!



Jag fick min badge när jag smygsnokade på Rodeo





Byråbranschens häckleri är osmaklig.




Läste Mattias Åkerbergs inlägg på Resume om hur reklambyråer häcklar varandra för varandras prestationer. Och jag kan bara säga att jag fullständigt håller med.

När någon annan (svensk) byrå gjort något sitter hela staben och nedervärderar arbetet och säger att idén är kass. Eller ännu värre att man anklagar konkurenten för plagiat av något halvtråkigt man själv gjort.

Nu i krisande tider ser jag även en tendens att sådant kan ske internt där de olika arbetsgrupperna kastar avundsjuka blickar mot kollegornas projekt. Är svenska reklammakare generellt sett mer avundsjuka och osäkra eller är det ett konkurrerande klimat som medför denna hets? Tyvärr är detta inget nytt fenomen utan är en del av svenskheten och den hederliga jantelagen.






(OBS mitt häckleri av FC är inte på grund av avundsjuka utan helt enkelt att JAG tycker det är kass, dåligt, omoget, okreativt och blä).

Heineken tipsar om fylletecken!

Alkohol är en trevlig stämningshöjare. I de flesta fall. När någon fått i sig för mycket av det goda, kan trevliga kvällar sluta i katastrof. Därför har Henineken skapat en sajt där man ska lära sig att känna igen tecknen på när någon har fått för mycket att dricka. Genom att hindra sina vänner att bli stupfulla, blir kvällen rolig för alla och Heineken förknippas med något bra.




KnowTheSigns.com får man följa med in i baren och via en övervakningskamera observera en klassisk utekväll i en bar. Din uppgift som övervakare är att studera människornas rörelser och på så vis förutspå vem av gästerna som ballar ur snart. Gissar du rätt för du beröm av barägaren (härligt) och får se vilket pinsamt scenario du satt stopp för. Eftersom DU var uppmärksam börjar nu den killen/tjejen dricka vatten och därmed är hans kväll räddad. Självklart kan du skicka vidare informationen och händelsen till en vän som påminner om detta.

Som övervakare får du möta tre tråkiga typer, någon av dessa känner du säkert: Taffsaren, Exhibitionist eller Bråkstaken.



Bra och seriöst av Heineken. De tar ansvar och visar att deras dryck endast ska förtäras i begänsade mängder. När jag fått i mig för mycket av det goda blir jag varken exibitionist, taffsig eller gråtare. Däremot åker mobilen fram och jag ska skriva fyndiga sms till vänner. Vilket som i de flesta fall uppskattas. De flesta fall....

Fan Club gör sexistisk reklam.

The Fan Club har gjort en ny reklamfilm för LdB. Budskapet ska vara "Energy for you skin." Filmen är gjord på klassiskt manér, som en Cinderella story. Klassiskt manér innebär även att den är filmad utifrån ett manligt perspektiv där brösten är i fokus.

Så uselt, kom de inte på något bättre? Varför kan man inte göra reklam för en ny produkt utan att fokusera på kvinnans bröst? Fy skäms!

The Fan Club är bröstfixerade
Sexistisk utrdag ur filmen.

AIDS och Valentin!

Snart Alla Hjärtans Dag. Då är det många som köper små kärleksgåvor till sina små älsklingar. Detta har (RED) tagit fasta på och erbjuder röda produkter där en fast summa av varan går direkt till AIDS-forskning. Så när du köper dem gör du din älskling glad och du räddar kanske någons liv. Det innebär att det lönar sig att vara kär.

Snyggt också!



Tellier på KB

I Lördags var det dags att vara kulturell finsmakare igen. Sebastien Tellier uppträdde på KB och jag var självklart på plats. Lyssnade mycket på hans musik i somras och tyckte det var underbart när han kraschade Eurovision med sitt bidrag Divine. Mot otrolig förväntan var det då dags att se honom Live!

Solglasögonen var på plats. Han var duktig. Han var bisarr och på gränsen till äcklig. Men jag njöt av varje sekund. På något vis kommer Sebastien undan med sitt ibland snusiga beteende eftersom han trots allt är fransmans med härlig brytning.

Tellier som liknats vid Serge Gainsbourg, spelar i den finaste av franska ligor. Han platsar i ligan och är en seriös musiker ut i fingerspetsarna.

Dock blev jag lite uttråkad i slutet när han våldförde sig på mikrofonstativet....

Helsinborgs Dagblad var där och rapporterade. Klicka här för att komma till deras recension.





Bloggreklam - löjlig debatt!

Nu är Blondinbella i blåsväder igen. På Dagens Media är de upprörda över att försöker få Ekolådan att sponsra henne med mat mot att hon nämner företaget i bloggen. Upprördheten handlar om att man inte ska få göra reklam i sin blogg. Detta förstår jag inte alls, vi människor omger ju oss dagligen av varumärken, musik och attityder som vi tycker stämmer överens med den bild av oss själva vi vill förmedla. Eftersom en blogg i många avseenden är ett ansikte utåt är det ju inte fel att att synliggöra de varor och tjänster som man själv tycker är bra. Även om man får betalt av det. Det är samma sak som att häva att idrottsstjärnor inte får ha på sig kläder från sin sponsor och säga att det är bra. Eller att Mat-Tina inte får förespråka CityGross produkter eftersom hon har avtal med Bergendahlsgruppen. Men det ser ni är det ingen som höjer på ögonbrynen åt.

Nej den här debatten om smygreklam i bloggar är löjlig och en debatt som pompösa vuxna kommer ägna sig åt en bra stund till. Tills dess fortsätter jag vara uttråkad av denna löjliga debatt!

Varumärken efter finanskrisen!

Finanskrisen drabbar oss alla. Vissa drabbas hårdare än andra. Fick detta på mailen idag om hur våra varumärken kan komma att se ut när allt är över, Kul när man driver med "krisen".







Laddar inför media evolution!

Media Evolution i nytt regi. Det är vad jag ska på imorgon. Det är på Luftkastellet och det kommer vara flera intressanta talare. Bland annat Chris Anderson, editor in chief från Wired magazine. Chris är en av de mest kunniga inom den nya ekonomin där allt tenderar att bli gratis. Intressant. Jag ska suga i mig så mycket information som möjligt!


Kvällen avslutas på Babel där bland andra Moto-boy ska DJ.a. TJOHO!



Chris Anderson om den nya ekonomin. Mer av detta får jag imorgon!

Posten indragen. Katten också!

Posten drogs in i dag, annledningen:

 "Att vi måste tänka på våra anställdas säkerhet i sitt dagliga arbete".

Vad är då orsaken. Jo min lilla söta katt som busar när posten kommer och sticker ut tassen när luckan öppnas. För att vi ska få vår post måste vi montera en skyddsutrustning. Och inte nog med det, vi måste även ringa efter en KONTROLLANT som ska kontrollera att skyddsutrustningen är monterad enligt Postens föreskrifter så att deras brevbärare inte blir skadat av vårt vilddjur!


Katten också....





Finanskrisen blåst förbi?

Vad hände med Finanskrisen och lågkonjuktur? Vad hände med all panik över att man ska mista sin sysselsättning? Jag känner inte alls igen mig i denna beskrving. Jag har nämligen AS mycket att göra varje dag. Det bara väller in jobb. Jag hinner ingenting, inte ens gå på toa för då mister jag 3 effektiva minuter. Det leder ju självklart till en annan sorts kris än finanskrisen...

Nu ska jag försöka bli bättre, är annars rädd att jag blir en sådan person som bara jobbar och inte hänger med i vår föränderliga värld. Då tror jag att risken är stor att man blir pasé snabbt.






RSS 2.0