What's up 2009?

Ja, vad ska hända nästa år? Den som det visste. Lite vet man på Danska Framtidsinstitutet som igår höll ett seminarium om just den frågan.

Eftersom finanskrisen ställer till det för våra framtidsforksare var glaskulan inte lika klar som den brukar vara. Därför finns det nu två läger:

Helpessimistisk syn på framtiden eller så väljer man att se en ljusglimt i fjärran.

Som vi har märkt hårdnar arbetsmarknaden när det är ont om pengar, vilket påverkar alla. De arbetslösa, arbetsgivarna och arbetstagarna påverkas på varsitt håll. Vilket skapar en ond cirkel där alla försöker överleva var för sig.

Vad gör då konsumenterna? Enligt forskarna väljer konsumenterna lågpris, där Value for money, Private label eller DIY (Do it your self) blir extra viktigt. Intressant nog kommer intresset för fairtrade att öka liksom efterfrågan på ekologiska varor.

Framtidsforskarna menar att detta beror på att krisen påverkar vår identitet, där vi vill visa att vi tar ansvar för miljön. Personligen tror jag att second hand shopping även kommer slå i taket. Något som jag är mycket glad för. Bra för miljön och plånboken!





Klimatdebatten är än inte slut. Under 2009 kommer Irland och Österrike att förbjuda vanliga glödlampor och världen väntas följa efter successivt.  Vi får väl se hur det blir med det. Spännande tycker jag är att se om EU följer efter denna trend.




Spännande innovationer som vi också kan vänta oss är att

Windows 7 lanseras. Röst- och rörelsestyrd (peka direkt på skärmen). Oj oj!

Mac OS X Snow Leopard lanseras också.

Båda för konkurrens av Android från Google som också lanserar G Phone. Smaskigt!

Windows Mobile lanseras. =)

Den första långfilmen som produceras direkt för webben kommer.

Den muslimska världen får sin första virtuella variant på pal.muxlim.com Bra antar jag, eller?





Kommentarer
Postat av: Anders

Tack för uppdatering. Tror inte allt stämmer. Var det inte de som trodde att Hillary skulle bli president?



2008-12-11 @ 14:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0