Snacka med konsumenterna!


Många reklamare i den gamla skolan har fått lära sig att man  ska vara strategisk, plannerande och kreativ i kommunikationen mot konsumenterna. Förr fungerade det säkerligen finemang, men inte längre. Konsumenterna har ändrat beteende och söker själv reda på den information de vill ha om en vara eller tjänst. Detta innebär att om kommunikationen inte hänger med i utvecklingen riskerar den att bli överflödig och onödig.

Största anledningen till konsumenternas ändrade beteende sägs vara Internets framväxt. Konsumenterna söker själv fram den information de behöver för att bestämma vad de ska konsumera. Detta innebär att traditionell reklam i form av annonser och reklam inte längre kommer påverka konsumenterna i deras konsumtionsval.

Fenomenet kan förklaras enkelt: Information overload har blivit Information Overlord. Skillnaden? Nu är det konsumenterna som har makten.

Lösningen sägs vara enkel: ta reda på var dina konsumenter befinner sig på nätet och häng på samma ställen. Först när ni har en gemensam referensram kan man kommunicera med dem igen.

Annars är risken att det blir såhär:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0