Fashion against AIDS!

Fashion against aids är en ny kollektion HM tagit fram. Kända artister har fått designa sina egna plagg som säljs till förmån för aidsforskning. Men man kan bidra på andra sätt. Man kan via deras sajt skapa egen musik som man lägger ut via Youtube, då får HM synas mer när användarna gör jobbet.

Om man inte är så värst musikalisk kan man även skapa sin egen avatar där man kan sprida budskapet vidare via facebook.


Snygga kläder och helt rätt. I like!







avatar jag skapade. snygg va?

Webb för välgörenhet!

Smashing Magazine som är en av de ledande siterna inom webbrelaterad design. Idag publicerade de en intressant. Lyckat webbkoncept för välgörenhetsorganisationer. Extra kul för mig att läsa som precis jobbat med att ändra en välgörenhetsorganisations site till det bättre. Extra glad blev jag ju mer jag scrollade ner. Vi har faktiskt uppfyllt mycket av deras kommentarer och krav på en framgångsrik sida. TJOHO!

1. Tydligt var man kan donera Det ska bli tydligt var man kan donera redan innan man tänkt tanken. Vi har löst detta med ett rött band som finns på alla sidor.

2. Lätt för journalister. Det ska vara enkelt för en journalist att få tag i bilder. Smashing M rekomenderar att man ska ha ett mediabibliotek på sidan. Detta tycker tom jag är lite pasé. Det är ju mycket bättre att lägga bilderna på Flickr som vi gjort. Då kan vem som helst hitta bilderna. Och intressera sig för projektet.

3. Voluntär vänlig - det ska tydligt synas var man kan bli voluntär.

4. Organisationens arbete och vision ska vara tydlig. Det är inte säkert att alla vet vad organisationen sysslar med.

5. Innehållet ska ta den tydligaste platsen, inte designen på sidan. De element man väljer att tydliggöra ska vara kopplat till innehållet.

6. Grafisk samstämmighet. De färger som finns i logotyp ska återkomma i det andra materialet på sidan.

7. Syftet bestämt innan man börjar. Är det att förtydliga projektet, få fler besökare eller att presentera projektet på ett mer tilltalande vis?

8. Nyhetssida eller en blogg. Det är bra om man i en välgörenhetsorg hela tiden uppdaterar med vad som händer i projektet. Förhoppningsvis startar fler skolor eller resultaten i skolan blir bättre. Alklt detta är fina historier som är viktiga att berätta. Allt för att få projektet mer levande.

Några som lyckats
Greenpeace
Röda korset
(RED)

Det ska vara äkta!

I dag var Anders Mildner på jobb. Han körde en snabbvariant på en föreläsning om sociala medier. Självklart smälte jag direkt samtidigt som jag kände ett enormt sug om att lära mig mer. Jag vill veta allt, jag vill kunna allt och bli expert på det.

Han pratade om hur viktigt det är att man är äkta när man kommunicerar i dagens medievärld. Hierarkier och uppifrån konversation fungerar inte längre. Det genomskådas lika snabbt som strategin kommer igång.

Detta tycker jag kan vara svårt. Även om man vill vara äkta i de digitala medierna är det ju ändå en utvald bild man väljer att kommunicera. Och hur äkta är den. Hur representativ är just den bilden?

För att bli framgånsgrik bör man nog ta sig en titt på de dära strategierna. Hittade en bra sammanställning hos Good Old.

SAS och SJ krigar!

Bannerreklam är sällan att det skapar uppmärksamhet. Jag har nog snarare utvecklat en form av blindhet som gör att jag inte längre ser banners på webbplatser. Men just en banner som visar ett samarbete mellan SAS och SJ föll mig i smaken.

Copyn är: " Vi gillar egentligen inte varandra. Men för din skull startar vi flygtåget"

bildspråket är att logotyperna och texten krigar om vem som ska stå först. Tågflyget eller flygtåget?

Kolla är för att se själv. Störtkul!







Seminarium om digitala medier.

Nätverket Piraya är en samling av produktionsledare i reklam- och kommunikationsbranschen. I dag hade de sitt första seminarium som lyckligt nog handlade om marknadsföring via digitala medier. Ulrika från duktiga och framgångsrika Good Old delade med sig av tips och kunskaper på hur man ska tänka när man jobbar med digitala medier. Tips som var hur bra som helst! Ska bli spännande att följa deras blogg om digitala medier som ska upp idag.

Eftersom vi har dragit igång ett nytt sätt att jobba med Star for Life där de utnyttjar de digitala mediernas räckvidd för att synas var detta seminarium mitt i prick. Precis vad som behövdes för att komma vidare. Nu ska jag sätta mig ner och fundera vidare på strategier för att generera fler donationer till projektet. Donationer som gör att fler skolelever kan få gratis skolgång i södra Afrika.

Nu ska vi rocka!


Typsnitt tar strid

Det är inte bara vi människor som krigar. Varje gång det ska göra annonsmaterial eller något annat presentationsmaterial är det storbråk mellan typsnitten. Vem ska få bli företagets hustypsnitt, vem ska lyfta kampanjen?

Sedan länge har det varit fight mellan Arial & Helvetica och nu finns det en minifilm där de bråkar med varandra. Arial och Helvetica gillar inte varandra eftersom Arial stal Helveticas identitet och utvecklade något nytt. Nu är det dags för de båda gängen att göra upp. Vem vinner? Vilket typsnitt hejar ni på? Arial eller Helvetica?




RSS 2.0