Stickning tendens av finanskris?


Stickandet och virkandet har kommit att bli en enorm trend. Det är coolt att sitta i ett hörn på favoritcafét och virka en grytlapp till mormor. Eller varför inte ett fodral till din I-pod?

Hur kan det komma sig att något som tidigare ansetts som nördigt, blir trendigt?

I Sydsvenskans reportage utreder Marie-Louse Samuelsson huruvida detta hänger ihop med finanskrisen. Hennes poäng som jag tror stämmer är att när en kris råder, vänder vi oss till trygga och traditionella värden och ideologier. Den trygga ideologin som hon syftar på är de uppdelade könsrollerna, där mannen gör mansgöra och kvinnorna gör kvinnogöra.

Ju mer jag tänker på det, ju mer tror jag att detta stämmer. Aldrig förr har jag suktat efter den där gråa stickade koftan, eller de där snyggt stickade vantarna. För att inte tala om all stickad grafitti som dyker upp överallt. Kan trenden med kafferep och sju sorters kakor också hänga ihop med detta måntro?














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0