Bra gerillamarknadsföring

Ibland kan gerillamarknadsföring klinga lite halvtaskigt. Kan kännas lite fel. Men när det är riktigt bra är det den bästa reklamen någonsin.

Personliga favoriten är Gerillakampanjen för Red Cross i Holland. Kampanjen gick ut på att uppmärksamma - Rätten till ett glas rent vatten, vilket tyvärr inte är något alla har tillgång till.

Kampanjen gick till på följande vis: En liten pojke i smutsiga kläder rusar in i direktsänd TV och slukar reportrarnas, hallåornas eller debattörernas vatten, mitt i direktsändning, under bästa sändningstid, med tiotusentals tittare.

Genomslagskraften blev enorm - Vem är den törstiga pojken? När debatten pågått i olika medier avslöjade Red Cross sitt budskap. Kampanjen var så lyckad att donationerna välde in och tillslut hade de samlat in 30 miljoner kronor. Bra jobbat och härligt när gerillamarknadsföring lyckas för en god sak!

Se filmen om Gerillakampanjen nedan




iworld har listat 5 viktiga saker att tänka på vid gerillamarknadsföring. Antagligen ligger svaret här varför denna kampanj blev så lyckad.

1. Skapa konflikt Den lilla slåss mot den stora.

2. Kämpa för en god sak Väck sympati hos andra. Människor håller alltid på den lille.

3. Handling säger mer än tusen ord Håll vad du lovar och kommunicerar utåt

4. Våga sticka ut lyft fram den story som är intressant i företaget. Finns alltid något spännande

5. Om allt kniper - våga vara skurk I alla historier är det alltid boven som är mest spännande, våga ta rollen



Kommentarer
Postat av: Christian Falk

Sjukt bra reklam. Eller ja vad man kallar det. Känns mer seriöst eftersom de får fram mer budskap av det.



2008-12-11 @ 11:20:02
Postat av: Nicke M

Underbart! :)

2008-12-11 @ 13:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0