Krisen gör Marx poppis!

För ett flertal år sedan var jag student. Då ville jag förstå mig på samhället och valde att läsa sociologi. Där ingick Marx - Kapitalet, vilket var skrämmande då jag plötsligt förstod vilken politisk inriktning kursen utgick från. Tyvärr kan jag medge att boken aldrig riktigt blev genomläst utan fick stå i bokhyllan som en statusmarkör tillsammans med Durkheim.

I morse när jag bläddrade upp sydsvenskan läste jag att försäljningen av Kapitalet ökat med 400 procent. Jag blev mäkta glad och kände mig glad för Marx skull. Krisen har gjort folk desperata och nu tror vi att Karl ska rädda oss från krisens hemskheter.

Är det inte komiskt, förut  var det ingen som var intresserad av att läsa hans teorier, men nu när det krisar så kan man lyssna till hans råd.

Lite för sent och i fel sammanhang...  hans teorier är ju enbart observationer av det samhälle som var då och därför ingen sanning av dagens kris.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0