Webb för välgörenhet!

Smashing Magazine som är en av de ledande siterna inom webbrelaterad design. Idag publicerade de en intressant. Lyckat webbkoncept för välgörenhetsorganisationer. Extra kul för mig att läsa som precis jobbat med att ändra en välgörenhetsorganisations site till det bättre. Extra glad blev jag ju mer jag scrollade ner. Vi har faktiskt uppfyllt mycket av deras kommentarer och krav på en framgångsrik sida. TJOHO!

1. Tydligt var man kan donera Det ska bli tydligt var man kan donera redan innan man tänkt tanken. Vi har löst detta med ett rött band som finns på alla sidor.

2. Lätt för journalister. Det ska vara enkelt för en journalist att få tag i bilder. Smashing M rekomenderar att man ska ha ett mediabibliotek på sidan. Detta tycker tom jag är lite pasé. Det är ju mycket bättre att lägga bilderna på Flickr som vi gjort. Då kan vem som helst hitta bilderna. Och intressera sig för projektet.

3. Voluntär vänlig - det ska tydligt synas var man kan bli voluntär.

4. Organisationens arbete och vision ska vara tydlig. Det är inte säkert att alla vet vad organisationen sysslar med.

5. Innehållet ska ta den tydligaste platsen, inte designen på sidan. De element man väljer att tydliggöra ska vara kopplat till innehållet.

6. Grafisk samstämmighet. De färger som finns i logotyp ska återkomma i det andra materialet på sidan.

7. Syftet bestämt innan man börjar. Är det att förtydliga projektet, få fler besökare eller att presentera projektet på ett mer tilltalande vis?

8. Nyhetssida eller en blogg. Det är bra om man i en välgörenhetsorg hela tiden uppdaterar med vad som händer i projektet. Förhoppningsvis startar fler skolor eller resultaten i skolan blir bättre. Alklt detta är fina historier som är viktiga att berätta. Allt för att få projektet mer levande.

Några som lyckats
Greenpeace
Röda korset
(RED)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0