Subliminal perception+marknadsföring?

Läste ett intressant reportage i Metro häromdagen. Det handlade om marknadsföring genom så kallad subliminal perception.

Konsumenterna har utvecklat en motståndskraft till traditionell marknadsföring. Lite problematiskt nu när vi lever i ett konsumtionssamhälle. Då får man hitta på nya knep för att få konsumenterna att shoppa. Eller nytt och nytt... Jag tror mig ha hört hur Coca-Cola använde sig av denna typ av reklam för ca 40 år sedan. När man satt och kollade på bio, fladdrade en sekvens med texten "Drink Coca-Cola" förbi. Bilden var så snabb att man inte han uppfatta det, men ögat hann registrera och skicka impulsen till hjärnan. Om detta fungerade vet jag ej men lite läskigt är det.

Subliminal Perception går ut på att använda ljud och/eller dofter som ska få konsumenterna att utföra handlingar som gynnar företgen (konsumera mera). Företaget Nose arbetar redan idag med många svenska butikskedjor där de tar fram speciella dofter för respektive butik. Eftersom doftsinnet är det starkaste sinnet och även det mest direkta till hjärnan kan vi inte värja oss från doft. När man väl fått kopplingen mellan en doft och en produkt eller ett varumärke varar förknippningen livet ut.

Ett test de provade med var att låta en högtalare spela upp kontantuttagsljud när någon passerade en banomat. Detta ökade uttagen med 15 %. Det är ganska mycket...

Malmö stad använder sig också av subliminal perception. Det är både ett fiffigt och trevligt vis. Nu när våren närmar sig har de satt upp högtalare med fågelkvitter vid torgen. Detta innebär att man hör fågelkvitter hela dagarna. Lite tråkig framtidssaga men ändå ett fantastiskt intiativ som skapar glädje och vårkänslor hos oss Malmöbor.

Reportage från Metro







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0