Kärlekshistorier i original!

Härom kvällen satt jag och bläddrade förstrött i People Magazine. Fastnade för an annons som jag tyckte var så underlig men också härligt annorlunda. Statens arkiv hade en rosa rosig annons med texten" Kärlek - bevarad genom århundraden". Tydligen kan man går in via statens arkriv och snoka omkring i kärleksberättelser som finns samlade i polisrapporter. kärlekbrev och skilsmässohandlingar.

Här kan du läsa Kärleksbrev till rånaren 1894, En förälskad bankdirektör från 1940, Kärlek på flykt från 1941 och en massa andra spännande historier.

Jag tycker det är att oväntat och fantastistkt intiativ av Statens arkiv att göra reklam för sina arkiv. Historierna är spännande och eftersom de är riktiga historier känns de otroligt spännande....



Lite ruggigt också när man tänker på det. Det räcker inte bara att dagens levande ska kräka ur sig sin personligheter och liv på Facebook och Twitter. De stackarna som är döda sen hundratals år kommer inte undan. De ska också vältras och genomskådas i offentligehtens rum. Om de bara visste att jag några hundra år (från framtiden) senare skulle sitta framför en konstig magisk manick och tjuvläsa om deras liv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0