Motreaktion mot teknik?

Jag har funderat på en sak. Ju mer teknik och digitala lösningar vi har, desto mer är tendensen att det som är trendigt och uppskattat är det som är gjort med enkla icke high-tech metoder. Det går ju egentligen emot utvecklingen. När vi har tekniken borde ju det som var det senaste vara uppskattat och trendigt? Är det möjligtvis en motreaktion till tekniken vi ser?

Tittar man på musikvideos blir man imponerad av de som är gjorda med enkla medel. Den jag tycker är lysande är Jenny Wilsons video till låten "Let my shoes do the walking". En musikvedeo som är ihopsatt av stillbilder. Vilket arbete detta måste ha varit. Tänk att alla bilder är fotografier som är ihopsatta till en film.



Kan det bero på att när tekniken finns skiljer man agnarna från vetet när man kan göra snygga saker med enkel teknik? Att det då uppfattas som konst?

Jag var på en utställning för ett tag sedan. Fotografen hade tagit alla bilder med en mobilkamera. När jag gick därifrån var jag väldigt imponerad. Det är samma tendens där, tekniken finns men ändå väljer någon att använda sig av den enklaste teknik som finns. Ju mer man tänker på det är det ju inte så konstigt. Med en schysst digitalkamera och ett hyffsat program kan vem som helst framstå som expertfotografer. Men med en digitalkamera måste man ha kunskapen innan man tar bilden eftersom det inte finns så mycket material att korrigera i efterhand.

Risken med teknik är också att den byts ut snabbt. Det går fort när man är omodern. Vem minns inte hur man idag sitter och skrattar åt scenenerna i Terminator och tycker är de är skrattretande dåliga?

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0