Twitter - Nästa Facebook?

Ingen kan väl ha undgått bloggarnas expansion under 2008? Bloggarna har gått från att vara fjortisdagböcker till scrapbooks för människor i alla åldrar. Att blogga och dela med sig av sitt liv har blivit en livsstil som jag tror att vi bara ser början till.

Precis som Facebook invaderade Sverige för några år sedan är det flera som spår att Twitter nu ska bli vår nästa succe. För er som inte vet vad Twitter är kan det enkelt förklas som en mikroblogg, där man hela tiden uppdaterar vad man gör. Skillnaden mellan Twitter och en vanlig blogg är att det känns som om man följer sina kompisar i realtid. Man får tillexempel veta att en kompis "tittar på TV" i ena stunden eller "gör köttfärssås till familjen" i nästa. På så vis kan man följa varandra i alla de meningslösa vardagsgrejor man gör hela tiden.



Denna utveckling tycker jag är väldigt intressant. Vid en första tanke kan man tänka; Varför skulle jag vilja veta när kompisen handlar mat? Men tänk då efter: Vad är det två första frågorna när du ringer kompisar på mobilen?

- Var är du? - Vad gör du?

Så nog fanken är vi nyfikna vad våra nära och kära gör för stunden. Samma begär som gjorde att Big Brother nådde stora framgångar? Och i vanlig ordning kan vi skylla på att Internets utveckling gjort att avstånden krymt samtidigt som vi tenderar att träffa våra vänner mindre och mindre. För att hålla kontakten med sin omgivning blir lösningen att ta till de elktroniska medierna.

Twitter används inte bara av privatpersoner utan har blivit en stor kanal även för medieindustrin, där man kan följa stora inflytelserika personer i deras vardag. Intressant. Nu i dagarna har Svenska Dagbladet skaffat sig Twitter. Tanken är att man ska följa ledarredaktionen och få veta vad de gör. Smart tycker jag, känns som om det är ett steg som behövs för fler tidningar.

Själv är jag ingen twitteranvändare ännu utan har fastnat för deras svenska motsvarighet Jaiku. Följa mig i min meningslösa vardag kan man göra på http://kokkokabana.jaiku.com/

Fler som skriver om Twitter: Jonas Morian & Magnus Andersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0